قیمت طلای سیاه به سطوح پیش از جنگ بازگشت
به گزارش نبض بورس، بازار جهانی نفت در آخرین ساعات معاملاتی هفتۀ گذشته، یکی از سنگینترین ریزشهای خود را تجربه کرد. در این بازار، قیمت نفت خام آمریکا با سقوطی نزدیک به ۴ درصد، روی عدد ۶۹ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه ایستاد. نفت شاخص برنت نیز با تجربه افت ۴.۳۴ درصدی، به ۷۱ دلار و ۹۹ سنت رسید تا هر دو شاخص اصلی بازار، کمترین میزان قیمت خود را از تاریخ ۲۷ فوریه تاکنون ثبت کنند. نگاهی به عملکرد هفتگی بازار نشان میدهد که نفت برنت ۱۰.۸۶ درصد و نفت آمریکا ۹.۶۲ درصد از ارزش خود را طی یک هفته از دست دادهاند که این میزان، بزرگترین ریزش هفتگی این دو شاخص در یک ماه اخیر به شمار میرود
این ریزش بیسابقه قیمتها درست در زمانی رخ داد که حجم تردد نفتکشها در تنگۀ هرمز به شکل محسوسی بالا رفته و فرآیند عبور و مرور کشتیها پس از گشایشهای به دست آمده در مذاکرات میان ایران و آمریکا تسهیل شده است. آمارها حکایت از آن دارد که صادرات نفت کشورهای حوزۀ خلیج فارس اکنون به حدود ۷۵ درصدِ سطح پیش از آغاز درگیریها بازگشته و همین موضوع، دغدغه معاملهگران از بابت قطع احتمالی جریان عرضۀ انرژی را به شدت کاهش داده است.
در همین رابطه، اخبار رسیده از عربستان سعودی نشان میدهد این کشور فرآیند بارگیری نفتکشها را در پایانۀ استراتژیک «رأس تنوره» از سر گرفته که این اقدام به معنای چراغ سبز ریاض برای افزایش تولید و صادرات است. از سوی دیگر، امارات متحده عربی، کویت و قطر نیز با وجود چالشهای موجود در تأمین نفتکش، عرضه خود را به بازار جهانی افزایش دادهاند. در این میان، عراق نیز به منظور جبران کسری درآمدهای ناشی از دوره جنگ، رسماً خواستار بالا رفتن سهمیه تولید خود در سازمان اوپک شده است
در جبهه سیاسی، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده و تهران را به نقض آتشبس و پرتاب پهپاد به سمت کشتیهای تجاری در تنگۀ هرمز متهم ساخته است. با وجود اینکه این اظهارات همچنان به عنوان یکی از اهرمهای ریسک سیاسی در بازار انرژی عمل میکند، اما تا این لحظه نتوانسته جلو پیشروی کانال نزولی قیمتها را بگیرد.
کارشناسان و تحلیلگران ارشد بازار سرمایه، علت اصلی این سقوط آزاد را افزایش اعتماد معاملهگران به تداوم جریان پایدار صادرات از شاهراه تنگۀ هرمز، افت ریسکهای ژئوپلیتیک و احیای گامبهگام ظرفیت صادراتی کشورهای منطقه میدانند. به باور این متخصصان، با هربار مخابره شدن سیگنالهای مثبت از کاهش تنشها، بازگشایی مسیرهای ترانزیتی و احتمال جهش صادرات نفت ایران، فشار فروش در بازار تشدید شده و در نتیجه، تمام جهش قیمتی که در دوران اوج درگیریهای منطقهای شکل گرفته بود، به طور کامل تخلیه شده است.
با تمام این اوصاف، ناظران بازار بر این باورند که تالار شیشهای نفت همچنان با متغیرهای پیشبینیناپذیری دستوپنجه نرم میکند. فاکتورهایی نظیر میزان پایداری توافق آتشبس، سرنوشت و خروجی مذاکرات ایران و ایالات متحده، رویکرد و تصمیمات آتی اعضای اوپک و همچنین سرعت احیای کامل صادرات نفت در خاورمیانه، به عنوان اهرمهای تعیینکننده، مسیر نوسان قیمتها را در هفتههای آینده مشخص خواهند کرد.