با افت قیمت طلا و نقره، نقدینگی از صندوقهای کالایی خارج میشود؟
به گزارش نبض بورس، در روزها و هفتههای گذشته شاهد کاهش قیمتها در بازار طلا و نقره بودیم و این موضوع میتواند بر روی وضعیت صندوقهای طلا و نقره نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
افت قیمت طلا و نقره معمولاً بهسرعت در صندوقهای کالایی منعکس میشود؛ چراکه بخش عمده دارایی این صندوقها بر پایه گواهی سپرده یا ابزارهای وابسته به طلا و نقره شکل گرفته است؛ بنابراین زمانی که قیمت فلزات گرانبها کاهش پیدا میکند، ارزش خالص داراییهای صندوقها یا همان NAV نیز تحت فشار قرار میگیرد.
محمد خبریزاد، کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی در صندوقهای کالایی دو عامل اصلی بر روند قیمتی اثر میگذارند. عامل اول قیمت جهانی کالایی است که صندوق بر اساس آن شکل گرفته؛ مثل طلا، نقره یا حتی کالاهایی مانند زعفران. عامل دوم نیز نرخ دلار در بازار آزاد است. این دو متغیر در کنار هم تعیین میکنند که ارزش صندوقهای کالایی در بازار چه مسیری را طی کند.
وی اظهار کرد: در بازار جهانی شاهد افت قابل توجه قیمتها بودیم. برای مثال قیمت جهانی طلا از حدود ۵۵۰۰ دلار به محدوده نزدیک ۳۹۰۰ تا حدود ۴۰۰۰ دلار رسید. نقره هم تقریباً بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. چنین افتی طبیعتاً روی صندوقهای طلا و نقره هم اثر گذاشت و باعث شد این صندوقها با فشار نزولی مواجه شوند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نرخ دلار در بازار آزاد هم تا حدی نزولی بود، اما شدت کاهش آن به اندازه افت قیمت جهانی طلا و نقره نبود. با این حال در اواخر هفته گذشته شاهد اتفاق متفاوتی بودیم؛ در حالی که قیمت جهانی طلا و نقره افت داشت، نرخ دلار در بازار آزاد افزایش پیدا کرد و از حدود ۱۶۰ هزار تومان تا نزدیکی ۱۶۷ هزار تومان رشد کرد.
فشار منفی در صندوقهای طلا و نقره
خبری زاد توضیح داد: افزایش نرخ دلار بخشی از افت قیمت جهانی طلا و نقره را جبران میکند. به همین دلیل پیشبینی میشود صندوقهای طلا و نقره تحت فشار منفی قرار بگیرند، اما میزان این افت احتمالاً به شدت کاهش اونس جهانی نخواهد بود، چون رشد نرخ دلار تا حدی اثر آن را خنثی کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به شرایطی که در بازار جهانی رخ داده و اصلاح قیمتی که در این صندوقها دیدهایم، به نظر میرسد بخش زیادی از این روند نزولی به پایان خود نزدیک شده باشد. احتمالاً از این به بعد شاهد خروج پول سنگین از صندوقهای طلا و نقره نخواهیم بود؛ مگر اینکه بازارهای موازی بازدهی به مراتب بالاتری ارائه دهند و سرمایهها را به سمت خود جذب کنند.
خبری زاد در نهایت گفت: در دورهای که افت قیمتها در صندوقهای طلا و نقره رخ داد، بسیاری از افرادی که قصد خروج داشتند سرمایه خود را خارج کردند؛ بنابراین به نظر میرسد از اینجا به بعد بازار بیشتر وارد یک وضعیت رکودی یا کمنوسان شود و احتمال خروج قابل توجه پول کمتر از قبل باشد.