دروازه اتصال راه آهن ایران به چین باز شد
به گزارش نبض بورس، رئیس کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان از آغاز رسمی عملیات اجرایی ساخت راهآهن هرات–مزارشریف به دست طرف ایرانی خبر داد و این طرح را یکی از طرحهای کلیدی در توسعه راهگذرهای جابجایی کالا منطقه عنوان کرد.
مصطفی رضایی در این خصوص اظهار داشت: مرحله نخست این طرح که شامل ایجاد حدود ۱۰۰ کیلومتر خط ریلی از ایستگاه «روزنک» تا «کوشک» در ولایت هرات است، در چارچوب گسترش همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی میان ایران و افغانستان آغاز شده است.
وی با اشاره به برگزاری نشستهای مشترک با مقامات محلی افغانستان، افزود: در جریان این مذاکرات، بر تقویت همکاریهای ریلی، افزایش حجم مبادلات تجاری از مسیر خواف–هرات و تسهیل جریان حملونقل کالا میان دو کشور تأکید شده است.
رضایی با تبیین اهمیت راهبردی این مسیر تصریح کرد: این طرح بخشی از راهگذر ریلی بزرگ ایران–افغانستان–چین محسوب میشود و تکمیل آن میتواند اتصال مستقیم شبکه ریلی ایران به چین را از طریق خاک افغانستان فراهم کرده و نقش بیبدیلی در توسعه ترانزیت منطقهای ایفا کند.
رئیس کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان همچنین از امضای تفاهمنامه همکاری میان دو کشور در حوزه توسعه زیرساختهای ریلی و معدنی خبر داد و گفت: هدفگذاری ما برای این راهگذر، دستیابی به سطح ترانزیت و صادرات ۲ میلیون تنی در سال ۱۴۰۵ است.
منبع: صدا و سیما