دامنه نوسان بورس تغییر میکند؟ آخرین تصمیم وزیر اقتصاد و سازمان بورس
به گزارش نبض بورس، موضوع تغییر دامنه نوسان بورس در روزهای اخیر بار دیگر به یکی از مطالبات اصلی سهامداران تبدیل شده است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند تداوم دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصدی، روند کشف قیمت و افزایش نقدشوندگی بازار را با چالش مواجه کرده است.
وزیر اقتصاد: سازمان بورس برنامه تغییر دامنه نوسان را در دستور کار دارد
در همین راستا، وزیر اقتصاد که ریاست شورای عالی بورس را نیز بر عهده دارد، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش دامنه نوسان اعلام کرد که سازمان بورس چنین برنامهای را در دستور کار دارد، اما اجرای آن در کوتاهمدت منتفی است و فعلاً تصمیمی برای تغییر دامنه نوسان اتخاذ نخواهد شد.
رئیس سازمان بورس: مقدمات تغییر دامنه نوسان در حال اجرایی شدن است
صیدی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه آیا دامنه نوسان در سال جاری تغییر خواهد کرد یا خیر گفت: مقدمات تغییر دامنه نوسان در حال اجرایی شدن است این مورد از اون مواردی است که قطعا در دستور کار قرار دارد. ملاحظهای که وجود دارد این است که هر موقع بازار به تعادل رسید حتما انجام می شود.
صیدی در پاسخ به سئوالی، مبنی بر اینکه آیا تا پایان سال شاهد تغییر دامنه نوسان خواهیم بود یا خیر، گفت: حتما زودتر این اتفاق خواهد افتاد و دامنه نوسان بورس تغییر خواهد کرد.
مدیرعامل بورس تهران: پیشنهادی برای افزایش دامنه نوسان ارائه نشده است
محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، نیز در حاشیه مراسم عرضه اولیه نماد تادیکو تأکید کرد که تصمیمگیری درباره دامنه نوسان در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار است.
وی افزود: تاکنون هیأتمدیره سازمان بورس تصمیمی درباره تغییر دامنه نوسان نگرفته و بورس تهران نیز هیچ پیشنهادی برای افزایش دامنه نوسان به سازمان بورس ارائه نکرده است.
آخرین وضعیت عرضه اولیهها در بورس
گودرزی درباره روند عرضههای اولیه در بازار سرمایه گفت که تصمیم نهایی برای ورود شرکتها به بورس بر عهده سهامداران و مالکان آن شرکتها است و سازمان بورس نقش تسهیلگر این فرآیند را بر عهده دارد.
وی همچنین به عرضه اولین صندوق پروژه نیروگاه خورشیدی به ارزش یک همت اشاره کرد و از برنامههای بازار سرمایه برای ایجاد صندوقهای تأمین مالی ویژه جبران خسارات شرکتهای آسیبدیده خبر داد.
عرضه ستاره خلیج فارس در بورس جدیتر شد
در بخش دیگری از این رویداد، محمدرضا سعیدی مدیرعامل شستا اعلام کرد که پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس پس از انتقال سهام به سازمان تأمین اجتماعی، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از بزرگترین ناشران بازار سرمایه را دارد.
به گفته وی، این پالایشگاه به عنوان یکی از مهمترین شرکتهای صنعت نفت کشور میتواند اثر قابل توجهی بر بازار سرمایه داشته باشد و عرضه سهام آن در بورس در حال بررسی است.
شرکتهای جدید شستا در راه بورس
مدیرعامل شستا همچنین از وجود چند شرکت دیگر برای عرضه در بازار سرمایه خبر داد و گفت این شرکتها در حال طی مراحل قانونی پذیرش هستند و جزئیات عرضه آنها در آینده اعلام خواهد شد.
سوالات متداول سهامداران
آیا دامنه نوسان بورس افزایش مییابد؟
خیر، طبق اعلام وزیر اقتصاد و مدیرعامل بورس تهران فعلاً برنامهای برای افزایش دامنه نوسان وجود ندارد.
دامنه نوسان فعلی بورس چقدر است؟
در حال حاضر دامنه نوسان معاملات سهام مثبت و منفی ۳ درصد است.
آیا ستاره خلیج فارس وارد بورس میشود؟
مدیرعامل شستا اعلام کرده این شرکت ظرفیت عرضه در بورس را دارد و بررسیها در این زمینه ادامه دارد.