نفت ۲۰ دلاری در راه است!
فیلم مجامع افزایش سرمایه تحلیل تکنیکال سهامداران عمده حقیقی پیش بینی بورس
برچسب منتخب
جدیدترین اخبار
پربازدید های هفته
بیشترین لایک
بیشترین نظر
وب گردی

نفت ۲۰ دلاری در راه است!

۱۱:۴۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

با آماده شدن تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای جنگ قیمت که با شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا هم‌زمان شده، کارشناسان بازار پیش‌بینی قیمت نفت را به شدت کاهش دادند.

به گزارش ایسنا، علی خدری - مشاور سابق امور خاورمیانه شرکت اکسون و مدیرعامل شرکت دراگومان ونچر - در توییتر نوشت: نفت ۲۰ دلاری در سال ۲۰۲۰ در راه است.

این اظهارنظر در شرایطی مطرح شده که قیمت‌های نفت از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد سقوط کرده‌اند و عربستان سعودی در قیمت فروش نفت برای آوریل تخفیف بسیار زیادی به مشتریانش داده است.

همچنین به گفته منابع آگاه، تولید عربستان سعودی در وهله نخست ممکن است از ۹.۷ میلیون بشکه در روز به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز در آوریل افزایش پیدا کند.

پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس در پایان مارس منقضی می شود و عربستان سعودی می‌تواند هر میزان که بخواهد حتی ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند.  

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه پس از خروج از مذاکرات ناموفق اوپک پلاس گفت: اکنون اعضای این گروه از اول آوریل می توانند هر میزان که می خواهند نفت تولید کنند اما این به معنای آن نیست که کشورهای تولیدکننده حواسشان به وضعیت نباشد و تحولات بازار را تجزیه و تحلیل نکنند.

ادوارد بل، تحلیلگر بانک امارات ان بی دی در یادداشتی نوشت: به نظر می رسد اعضای اوپک پلاس با اعلام برنامه های افزایش تولید نفت، آماده جنگ قیمت می شوند. نتیجه مذاکرات روز جمعه وین متحیرکننده و برخلاف انتظار برای کاهش بیشتر تولید این گروه در واکنش به افت تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا بوده است.

شاخص‌های قیمت نفت روز جمعه پس از شکست پیمان همکاری سه ساله میان اوپک و روسیه، بزرگترین کاهش روزانه خود در بیش از ۱۱ سال گذشته را رقم زدند.

بهای معاملات آتی نفت برنت چهار دلار و ۷۲ سنت معادل ۹.۴ درصد ریزش کرد و در ۴۵ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا چهار دلار و ۶۲ سنت معادل ۱۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۴۱ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

استراتژی‌های عربستان سعودی و روسیه تغییر اولویت از ثبات بازار و قیمت نفت به سهم بازار را نشان می دهد. سطح فعلی تولید در خاورمیانه و شمال آفریقا حدود دو میلیون بشکه در روز کمتر از نقطه اوجش از سال ۲۰۱۸ است که نشان می دهد اگر تولیدکنندگان تصمیم بگیرند شیرهای نفت را باز کنند هنوز فضای زیادی برای عرضه وجود دارد.

به گفته بل، اگر اعضای اوپک پلاس تصمیم بگیرند از سه ماهه دوم به بعد تولیدشان را افزایش دهند موج جدیدی از عرضه روانه بازار خواهد شد. انتظار می رود عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر تولیدکنندگان بزرگ اوپک با بازگشت به استراتژی سهم بازار به جای تثبیت قیمت، تولیدشان را در سال ۲۰۲۰ افزایش دهند.

در این بین روسیه حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح اوج تولیدش نفت تولید می کند و به نظر می رسد به شکل آشکاری استراتژی سهم بازار را اجرا می کند.

متعاقب این رفتار تولیدکنندگان، سطح ذخایر نفت بالا خواهد رفت و بازارها حداقل تا پاییز دچار مازاد عرضه می شوند. سیل عرضه، ذخایر بالا و شوک ویروس کرونا بر تقاضا، قیمت نفت را پایین نگه خواهد داشت.

بر اساس گزارش سی ان بی سی، البته همه نفت ۲۰ دلاری را پیش بینی نمی کنند. تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس نفت ۳۵ دلاری را در صورت وقوع جنگ قیمت پیش بینی کرده اند یا انتظار دارند نفت پیش از سه ماهه دوم به ۴۰ دلار سقوط کند.

پیش بینی امارات ان بی دی از قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم ۴۵ دلار و از قیمت وست تگزاس اینترمدیت ۴۰ دلار است.

پاسخ دهید
سایت نبض بورس از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.
پیشنهاد سردبیر
۱۱:۳۹ - دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
۲۱:۳۶ - پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
۲۲:۱۴ - جمعه ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
۰۸:۵۱ - پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
۰۸:۳۹ - پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
۱۰:۴۷ - چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
۰۹:۰۸ - پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
۱۰:۲۷ - يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲
۰۹:۱۸ - يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲
۱۹:۱۱ - پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
۰۹:۰۰ - پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲
۰۹:۴۳ - يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲
۰۹:۱۸ - سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲
۰۸:۰۹ - دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲
۱۸:۲۴ - سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲
۰۷:۳۴ - شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲
۱۰:۴۱ - سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
۰۹:۴۹ - دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱